Priamo v pléne slovenského parlamentu sa 12. júna uskutočnilo finále súťaže Simulované rokovanie národného parlamentu, ktorú usporiadala Právnická fakulta Univerzity Komenského v spolupráci s Kanceláriou Národnej rady Slovenskej republiky pre žiakov stredných škôl a začínajúcich študentov vysokých škôl. Jeden zo šestnástich tímov, ktoré do finálového kola postúpili, tvorili aj naši gymnazisti. Členovia školskej študentskej rady Peter Hnát, Natália Sikorová, Branislav Balušinský, Laura Feranecová a Katarína Bebková sa tu prebojovali vďaka svojim komunikačným schopnostiam, znalostiam práva a tvorbe kvalitného návrhu zákona.
Cieľom simulovaného rokovania parlamentu je dať možnosť mladým ľuďom z celého Slovenska ukázať, ako by sa chopili právomoci riešiť zákonom tie problémy, ktorých riešenie je možné práve legislatívnou cestou. „Súťaž študentom priblížila celý legislatívny proces od samotného návrhu zákona až po jeho pripomienkovanie v Národnej rade. Každý člen tímu sa musel vyjadriť k predmetnému zákonu v lehote troch minút a zároveň reagovať na faktické poznámky ostatných tímov. Museli tak preukázať hlavne svoje argumentačné schopnosti, orientáciu v danej problematike a tímového ducha,“ priblížil priebeh súťaže pedagóg Mário Pavlovský, ktorý študentom pomáhal s prípravou na súťaž.
Mladí ľudia tu diskutovali o rôznych návrhoch. Prerokovali zákon proti extrémizmu, zavedenie systému odbornej praxe na vysokých školách, poskytovanie nespotrebovaných potravín charitatívnym organizáciám, zmenu výberu sudcov ústavného súdu či zníženie vekovej hranice aktívneho volebného práva na 17 rokov. „Sedieť na miestach, kde sa rozhoduje o našej budúcnosti, bolo pre mňa veľmi podnetné. Počas rokovania, ktoré trvalo niekoľko hodín, sa prerokúvali návrhy zákonov, ktoré sa týkali vzdelávania, ekologických problémov či aktuálnej voľby ústavných sudcov, povedal jeden zo súťažiacich Branislav Balušinský. Podľa jeho slov bolo mnoho pripomienok veľmi inšpiratívnych. „Je potrebné, aby bolo počuť hlas mladých ľudí, ktorí sa často pokúšajú o zmenu fungovania štátu k lepšiemu,“ dodal.
Organizátori vyhlásili iba trojicu víťazných tímov, no úspechom tímu z cirkevného gymnázia je aj účasť vo finálovej šestnástke i samotný prínos súťaže. „Na jednej strane mi to jednoznačne pomohlo zapracovať na mojich vyjadrovacích schopnostiach a prejave, zároveň to vo mne prebudilo reálny záujem o politické dianie na Slovensku,“ povedal Peter Hnát, ktorý bol v semifinálovom kole aktívny v rozprave. Po tom, ako v decembri minulého roka zákon študentov Cirkevného gymnázia sv. Mikuláša usporiadatelia vybrali z troch stoviek návrhov, vo februári obstáli aj v silnej konkurencii semifinálových kôl. Tímu zo Starej Ľubovne sa to podarilo vďaka kvalitnej argumentácii, ale aj legislatívnemu zneniu ich pozmeňujúcich návrhov či iných pripomienok, ktoré k návrhom predkladali.