• MATURUJEM, MATURUJEŠ?

          • Pamiatky regiónu, kultúrna tradícia

            - poznať kultúrne, historické pamiatky okresu Stará Ľubovňa a regiónu Spiš, vedieť o nich základné informácie a taktiež dokázať vysvetliť, prečo sú zaujímavé – základom sú pamiatky, o ktorých sme mali prezentácie na hodine

            - pomenovať faktory, ktoré ovplyvňujú formovanie kultúrnej identity a vysvetliť, ako ju ovplyvňujú

            - kľúčové slová: kultúra, kultúrna tradícia, kultúrna identita, enkulturácia, akulturácia

            Kultúrna identita

            - mať prehľad o vedných disciplínach, ktoré sa zaoberajú kultúrou, k. tradíciou a k. identitou

            - vedieť rozprávať o národnostných menšinách žijúcich na Slovensku a ich kultúrnej identite

            - priniesť si koláž vyjadrujúcu vašu kultúrnu identitu, ak ju nemáte u mňa

            - kľúčové slová: kultúra, kultúrna tradícia, dominantná, alternatívna (subkultúra), marginálna

            kultúra; životný štýl

            Štruktúra, funkcie a vrstvy kultúry

            - rozoznávať jednotlivé vrstvy kultúry; vedieť ich charakterizovať, vymenovať ich znaky a uviesť príklady na predmety, osobnosti alebo javy, ktoré sa vám zdajú charakteristické pre jednotlivé vrstvy

            - priniesť si vlastné portfólio o vybranej osobnosti z oblasti kultúry

            - kľúčové slová: kultúra, kultúrna tradícia, dominantná, alternatívna (subkultúra), marginálna, konzervatívna kultúra; masová, populárna, tzv. vysoká a tzv. nízka k.; životný štýl

            Masmédiá a masová kultúra

            - vedieť vysvetliť fungovanie masovej kultúry a masmédií; používať pri tom príklady

            - vedieť hovoriť o rôznych produktoch slovenských masmédií, napr. z hľadiska sledovanosti, cieľovej skupiny, formátu, kultúrnej úrovne a pod.

            - vytvoriť návrh novej televíznej stanice a jej vysielacej štruktúry tak, aby zaplnila dieru na slovenskom mediálnom trhu

            - vedieť hovoriť o výhodách a nevýhodách elektronických médií

            - kľúčové slová: masová kultúra, masmédiá; pojmy, ktoré sme prebrali z mediálneho slovníka http://medialne.etrend.sk/slovnik.html

            Ľudová kultúra

            - charakterizovať a porovnať význam a úlohu ľudovej kultúry v minulosti a v súčasnosti

            - charakterizovať a podrobnejšie rozprávať o rôznych prvkoch a produktoch ľudovej kultúry (základom sú tie oblasti/produkty, o ktorých sme si hovorili na hodinách a o ktorých ste mali prezentácie)

            - vedieť navrhnúť akciu, ktorá by prezentovala tradičnú slovenskú kultúru vo vašom meste/regióne

            - kľúčové slová: ľudová kultúra, tradičná kultúra, moderná kultúra

            http://www.uluv.sk/sk/

            http://g-base.com/mapbox/SlovenskaVysivka.html

            http://www.modrotlac.sk/

            Tzv. vysoká a nízka kultúra – hodnota a gýč

            - vedieť odhadnúť hodnotu (hodnotné – bezcenné/brak) kultúrnych predmetov z rôznych kultúrnych vrstiev; formulovať svoje vlastné estetické súdy o týchto predmetoch

            -vedieť charakterizovať gýč; ovládať kritériá, na základe ktorých ho môžeme rozoznať

            - kľúčové slová: kultúrny predmet, kultúrne vrstvy, kultúrny odpad, brak, gýč, estetický vkus, estetický zážitok, estetický súd

            http://www.estetickyslovnik.sk/category/texty-hesiel/gyc/

            http://www.gyc.sk/

            https://dennikn.sk/9327/erich-mistrik/

            http://domov.sme.sk/c/6671248/profesor-neverim-na-teorie-o-hlupnuti-ludi.html

            Funkcie kultúrnych predmetov

            - vedieť porovnať spotrebné produkty podobného typu od rôznych výrobcov

            vedieť na konkrétnych príkladoch vysvetliť jednotlivé funkcie kultúrnych predmetov

            - charakterizovať dizajn a jeho rôznorodé odvetvia

            - kľúčové slová: úžitková, estetická, znaková f. kultúrnych predmetov, dizajn, odvetvia dizajnu

            Kultúrne vplyvy, kultúrny konflikt, multikulturalizmus

            - definovať multikultúrne súvislosti kultúry na Slovensku v súčasnosti a v minulosti

            - vysvetliť pojem konflikt dvoch kultúr a vedieť v tlači nájsť príklady na kultúrne konflikty prebiehajúce v súčasnosti

            - kľúčové slová: multikulturalizmus, kultúrny konflikt, globalizácia, asimilácia, deportácia, diskriminácia, diverzita, emigrácia/imigrácia, integrácia, majorita/minorita, rasizmus, segregácia, xenofóbia

            pojmy.pdf

            Slovenska_kultura_v_multikulturalizme.rtf

            Kultúrne akcie

            - kriticky zhodnotiť rôznorodé kultúrne akcie

            - vypracovať návrh kultúrnej akcie, ktorá by reprezentovala kultúru vášho mesta či regiónu

            - kľúčové slová: kultúrna akcia, kultúrna tradícia, súčasná kultúra

            Umelecký trh

            - vysvetliť podiel umeleckého trhu na úspechu vybraných umeleckých diel

            - vymenovať, analyzovať a porovnať jednotlivé možnosti legálnej kúpy umeleckých diel

            - charakterizovať postavenie umelca v rôznych historických obdobiach

            - kľúčové slová: umelecký trh, umelecká korisť, zberateľ, mecenáš

            Vplyv internetu

            - charakterizovať a porovnať kladné a záporné stránky používania internetu

            - vymenovať a charakterizovať rôzne typy produktov internetu ( na základe prezentácií, ktoré ste mali na hodinách)

            - definovať termín netiketa a diskutovať o jej pravidlách

            - analyzovať dopad internetu na duševné vlastníctvo

            - kľúčové slová: internet, produkty internetu, netiketa, duševné vlastníctvo, zákon o duševnom vlastníctve

            http://skola.dvp.sk/?p=123

            https://www.dusevnevlastnictvo.gov.sk/sk

            Komunikácia

            - navrhnúť vhodný verbálny/neverbálny prejav v situácii osobného pohovoru na vysokú školu/do zamestnania

            - kľúčové slová: verbálna a neverbálna k., komunikačný reťazec, zložky komunikačného reťazca

            http://neverbalna-komunikacia.eu/komunikacia-blog/

            http://www.recruitmen.eu/neverbalna-komunikacia-ako-prostriedok-uspechu-na-osobnom-pohovore

            Móda

            - pomenovať rôznorodé funkcie odevu a ilustrovať ich na konkrétnom odeve

            - diskutovať o vhodnom odievaní na rôzne príležitosti (do školy, do divadla, na ples, vo voľnom čase, atď.)

            - charakterizovať štýl odievania v rôznych historických epochách (pozri stránku školy ohľadom obrázkov)

            -  priniesť si vlastný návrh odevu

            - kľúčové slová: odev, funkcie odevu

            http://www.metmuseum.org/art/collection/search#!?department=8

            http://historyoffashiondesign.com/timeline-of-costume-history/

            Životný štýl 

            - porovnať zdravý a nezdravý životný štýl

            - porovnať voľný a pracovný čas a diskutovať o ich funkciách

            - analyzovať svoj režim dňa

            - priniesť si portfólium o vybranej osobnosti kultúry

            - kľúčové slová: zdravý a nezdravý životný štýl, režim dňa, voľný čas, pracovný čas, zložky voľného a pracovného času

            Ideál krásy a jeho premeny

            - s pomocou ukážok zostaviť charakteristiku súčasného ideálu mužskej a ženskej krásy

            - charakterizovať a porovnať ideály krásy v rôznych historických obdobiach

            - kľúčové slová: krása, škaredosť, ideál krásy

            http://www.estetickyslovnik.sk/

            https://www.youtube.com/watch?v=Xrp0zJZu0a4

            https://www.youtube.com/playlist?list=PLJic7bfGlo3qlgmccaaNAXTChp_Ny8CE4

            Šport

            - charakterizovať a porovnať rôzne predstavy o zmysle športu; aplikovať ich na konkrétne podujatia

            - navrhnúť, ako dosiahnuť kultúrne správanie fanúšikov na športových podujatiach

            - dokázať klasifikovať druhy športu

            - kľúčové slová: kultúrne/nekultúrne správanie, druhy športu, zmysel športu

            http://aktualne.atlas.sk/ako-zatocit-s-chuliganmi-anglicko-moze-i-nemusi-byt-vzorom/sport/futbal/

            Estetické vnímanie, estetický zážitok a vkus

            - vysvetliť charakteristiky vlastného estetického vkusu; popísať o obhájiť vlastné estetické vnímanie a zážitok z ľubovoľného diela

            - ilustrovať hlavné estetické kategórie na konkrétnych produktoch alebo u. dielach

            - kľúčové slová: estetické vnímanie, estetické normy, estetický zážitok, katarzia, estetický vkus, estetický súd, hlavné estetické kategórie

            http://www.estetickyslovnik.sk/

            Umenie, druhy umenia, funkcie umenia, reklama

            - charakterizovať zmysel a funkciu umeleckého diela v rôznych historických obdobiach; použiť konkrétne umelecké dielo ako príklad

            - diskutujte o príkladoch zneužitia umenia v súčasnej kultúre

            - kľúčové slová: umenie, umelecké dielo, druhy umenia, znaky jednotlivých druhov umenia, zmysel umenia, funkcie umenia, reklama

            Vyjadrovacie prostriedky kultúry a umenia

            - definujte kultúrne a nekultúrne zaobchádzanie s rôznymi predmetmi a demonštrujte ho na príklade kníh

            - na obrázkoch/umeleckých dielach charakterizujte použitie rôznych kompozičných princípov

            - kľúčové slová: kultúrne/nekultúrne zaobchádzanie, kompozičné princípy, vyjadrovacie prostriedky

            Štruktúra umeleckého diela, analýza a interpretácia

            - vytvorte štruktúru básne „1763“ od Emily Dickinson a básne „Kravata“ od Guillauma Apollinaira  a následne ich analyzujte a interpretujte

            - diskutujte o rozdielnych spôsoboch vyjadrovania jednotlivých druhov umenia

            - definujte pojmy analýza a interpretácia umeleckého diela a vysvetlite, aký je medzi nimi rozdiel

            - kľúčové slová: štruktúra umeleckého diela, obsahové a formálne zložky štruktúry umeleckého diela, analýza umeleckého diela, interpretácia umeleckého diela

             

             

            Interpretácia: http: //www.estetickyslovnik.sk/category/texty-hesiel/in-is/

            Štruktúra: http://www.estetickyslovnik.sk/category/texty-hesiel/struktura-umeleckeho-diela/

            Umelec a kultúrne inštitúcie

            - vytvorte výstavný/koncertný/iný kultúrny projekt pre vami vybranú kultúrnu inštitúciu v Starej Ľubovni, prispôsobte ho miestnym divákom, ako aj priestorovým a odhadovaným finančným možnostiam vami vybranej kultúrnej inštitúcie

            - dajte do protikladu názory Juraja Kušnierika a Dušana Vicena na financovanie kultúrnych inštitúcií štátom

            - vymenovať a charakterizovať kultúrne inštitúcie v Slovenskej republike

            http://www.tyzden.sk/nazory/20773/nahnevani-umelci-a-rodicovsky-stat/

            http://www.a4.sk/spravy/oznamy/s-odstupom-tyzdnov

            Tvorivé princípy v histórii umenia, vplyv histórie na súčasnosť umenia, geografické kontexty tendencií v umení

            - skonštruovať charakteristiky tvorivých princípov/postupov/stratégií v rôznych kunsthistorických obdobiach, demonštrovať ich na konkrétnych umeleckých dielach a následne ich aplikovať na diela súčasného umenia

            - dať do protikladu dve obdobia z dejín umenia

            - porovnať uplatnenie jednej z tvorivých stratégií v súčasnej populárnej kultúre s tzv. vysokou kultúrou

            - na dielach s tatranskou tematikou a na tvorbe regionálnych spišských umelcov demonštrujte vplyv geografických podmienok na výber a použitie tvorivých princípov/postupov/stratégií z histórie umenia. Na základe porovnania so žánrovo podobnými dielami vytvorenými v iných geografických kontextoch zostavte zoznam znakov, ktoré sa zdajú byť špecifické pre diela vytvorené v oblasti Tatier a Spiša

            - poukážte na geograficky podmienené znaky diel slovenského výtvarného umenia a porovnajte ich európskymi alebo svetovými dielami z toho istého obdobia

            - kľúčové slová: ideál krásy, škaredosť, sakrálnosť, profánnosť, symbolickosť, sebavyjadrenie, ironizácia, citácia, apropriácia, asambláž, deštrukcia, symbolickosť, mágia a rituál v umení, tvorba ornamentu, tvorba fantazijných svetov

            http://www.estetickyslovnik.sk/

            http://www.arslexicon.sk/

            http://www.tatragaleria.sk/?id_menu=80693

            Vedecká činnosť, práca vedca, vedecké metódy, vedné disciplíny

            - vytvoriť víziu sveta bez vedcov a vedy

            - porovnať populárny obraz vedca so životom skutočného vedca

            - charakterizovať činnosť hlavných vedeckých inštitúcií v SR

            - demonštrovať použitie vedeckých metód v odbornom texte a v každodennom živote 

            - obhajujte vedecké spôsoby poznávania kultúry s pomocou vybraných vedných disciplín

            - diskutujte o súčasnom probléme akejkoľvek vednej disciplíny

            - klasifikovať hlavné skupiny vedných disciplín

            - definovať predmet skúmania jednotlivých vied

            - pomenujte vzťahy predmetu umenie a kultúra k iným predmetom

            - kľúčové slová: vedecké inštitúcie SR, sci-fi, fantasy, základný a aplikovaný výskum, vedecké metódy, vedné disciplíny, predmet skúmania, štruktúra vedy

    • Prihlásenie

    • Kontakty

      • Cirkevné gymnázium sv. Mikuláša v Starej Ľubovni
      • Sekretariát: +421 522388411
      • Štúrova 3 064 01 Stará Ľubovňa Slovakia
      • 37945785
      • Mgr. Pavol Chmeliar
      • Riaditeľ: +421 522388412
      • Zástupkyňa: +421 522388406
      • Zborovňa: +421 522388413
      • Ekonomické: +421 522388400
      • Jedáleň: +421 522388402
  • Fotogaléria

      zatiaľ žiadne údaje
    • Zvonenie

          • Sobota 20. 4. 2024
    • Počet návštev: 1978