MATURUJEM, MATURUJEŠ?
Pamiatky regiónu, kultúrna tradícia
- poznať kultúrne, historické pamiatky okresu Stará Ľubovňa a regiónu Spiš, vedieť o nich základné informácie a taktiež dokázať vysvetliť, prečo sú zaujímavé – základom sú pamiatky, o ktorých sme mali prezentácie na hodine
- pomenovať faktory, ktoré ovplyvňujú formovanie kultúrnej identity a vysvetliť, ako ju ovplyvňujú
- kľúčové slová: kultúra, kultúrna tradícia, kultúrna identita, enkulturácia, akulturácia
Kultúrna identita
- mať prehľad o vedných disciplínach, ktoré sa zaoberajú kultúrou, k. tradíciou a k. identitou
- vedieť rozprávať o národnostných menšinách žijúcich na Slovensku a ich kultúrnej identite
- priniesť si koláž vyjadrujúcu vašu kultúrnu identitu, ak ju nemáte u mňa
- kľúčové slová: kultúra, kultúrna tradícia, dominantná, alternatívna (subkultúra), marginálna
kultúra; životný štýl
Štruktúra, funkcie a vrstvy kultúry
- rozoznávať jednotlivé vrstvy kultúry; vedieť ich charakterizovať, vymenovať ich znaky a uviesť príklady na predmety, osobnosti alebo javy, ktoré sa vám zdajú charakteristické pre jednotlivé vrstvy
- priniesť si vlastné portfólio o vybranej osobnosti z oblasti kultúry
- kľúčové slová: kultúra, kultúrna tradícia, dominantná, alternatívna (subkultúra), marginálna, konzervatívna kultúra; masová, populárna, tzv. vysoká a tzv. nízka k.; životný štýl
Masmédiá a masová kultúra
- vedieť vysvetliť fungovanie masovej kultúry a masmédií; používať pri tom príklady
- vedieť hovoriť o rôznych produktoch slovenských masmédií, napr. z hľadiska sledovanosti, cieľovej skupiny, formátu, kultúrnej úrovne a pod.
- vytvoriť návrh novej televíznej stanice a jej vysielacej štruktúry tak, aby zaplnila dieru na slovenskom mediálnom trhu
- vedieť hovoriť o výhodách a nevýhodách elektronických médií
- kľúčové slová: masová kultúra, masmédiá; pojmy, ktoré sme prebrali z mediálneho slovníka http://medialne.etrend.sk/slovnik.html
Ľudová kultúra
- charakterizovať a porovnať význam a úlohu ľudovej kultúry v minulosti a v súčasnosti
- charakterizovať a podrobnejšie rozprávať o rôznych prvkoch a produktoch ľudovej kultúry (základom sú tie oblasti/produkty, o ktorých sme si hovorili na hodinách a o ktorých ste mali prezentácie)
- vedieť navrhnúť akciu, ktorá by prezentovala tradičnú slovenskú kultúru vo vašom meste/regióne
- kľúčové slová: ľudová kultúra, tradičná kultúra, moderná kultúra
http://g-base.com/mapbox/SlovenskaVysivka.html
Tzv. vysoká a nízka kultúra – hodnota a gýč
- vedieť odhadnúť hodnotu (hodnotné – bezcenné/brak) kultúrnych predmetov z rôznych kultúrnych vrstiev; formulovať svoje vlastné estetické súdy o týchto predmetoch
-vedieť charakterizovať gýč; ovládať kritériá, na základe ktorých ho môžeme rozoznať
- kľúčové slová: kultúrny predmet, kultúrne vrstvy, kultúrny odpad, brak, gýč, estetický vkus, estetický zážitok, estetický súd
http://www.estetickyslovnik.sk/category/texty-hesiel/gyc/
https://dennikn.sk/9327/erich-mistrik/
http://domov.sme.sk/c/6671248/profesor-neverim-na-teorie-o-hlupnuti-ludi.html
Funkcie kultúrnych predmetov
- vedieť porovnať spotrebné produkty podobného typu od rôznych výrobcov
vedieť na konkrétnych príkladoch vysvetliť jednotlivé funkcie kultúrnych predmetov
- charakterizovať dizajn a jeho rôznorodé odvetvia
- kľúčové slová: úžitková, estetická, znaková f. kultúrnych predmetov, dizajn, odvetvia dizajnu
Kultúrne vplyvy, kultúrny konflikt, multikulturalizmus
- definovať multikultúrne súvislosti kultúry na Slovensku v súčasnosti a v minulosti
- vysvetliť pojem konflikt dvoch kultúr a vedieť v tlači nájsť príklady na kultúrne konflikty prebiehajúce v súčasnosti
- kľúčové slová: multikulturalizmus, kultúrny konflikt, globalizácia, asimilácia, deportácia, diskriminácia, diverzita, emigrácia/imigrácia, integrácia, majorita/minorita, rasizmus, segregácia, xenofóbia
Slovenska_kultura_v_multikulturalizme.rtf
Kultúrne akcie
- kriticky zhodnotiť rôznorodé kultúrne akcie
- vypracovať návrh kultúrnej akcie, ktorá by reprezentovala kultúru vášho mesta či regiónu
- kľúčové slová: kultúrna akcia, kultúrna tradícia, súčasná kultúra
Umelecký trh
- vysvetliť podiel umeleckého trhu na úspechu vybraných umeleckých diel
- vymenovať, analyzovať a porovnať jednotlivé možnosti legálnej kúpy umeleckých diel
- charakterizovať postavenie umelca v rôznych historických obdobiach
- kľúčové slová: umelecký trh, umelecká korisť, zberateľ, mecenáš
Vplyv internetu
- charakterizovať a porovnať kladné a záporné stránky používania internetu
- vymenovať a charakterizovať rôzne typy produktov internetu ( na základe prezentácií, ktoré ste mali na hodinách)
- definovať termín netiketa a diskutovať o jej pravidlách
- analyzovať dopad internetu na duševné vlastníctvo
- kľúčové slová: internet, produkty internetu, netiketa, duševné vlastníctvo, zákon o duševnom vlastníctve
https://www.dusevnevlastnictvo.gov.sk/sk
Komunikácia
- navrhnúť vhodný verbálny/neverbálny prejav v situácii osobného pohovoru na vysokú školu/do zamestnania
- kľúčové slová: verbálna a neverbálna k., komunikačný reťazec, zložky komunikačného reťazca
http://neverbalna-komunikacia.eu/komunikacia-blog/
http://www.recruitmen.eu/neverbalna-komunikacia-ako-prostriedok-uspechu-na-osobnom-pohovore
Móda
- pomenovať rôznorodé funkcie odevu a ilustrovať ich na konkrétnom odeve
- diskutovať o vhodnom odievaní na rôzne príležitosti (do školy, do divadla, na ples, vo voľnom čase, atď.)
- charakterizovať štýl odievania v rôznych historických epochách (pozri stránku školy ohľadom obrázkov)
- priniesť si vlastný návrh odevu
- kľúčové slová: odev, funkcie odevu
http://www.metmuseum.org/art/collection/search#!?department=8
http://historyoffashiondesign.com/timeline-of-costume-history/
Životný štýl
- porovnať zdravý a nezdravý životný štýl
- porovnať voľný a pracovný čas a diskutovať o ich funkciách
- analyzovať svoj režim dňa
- priniesť si portfólium o vybranej osobnosti kultúry
- kľúčové slová: zdravý a nezdravý životný štýl, režim dňa, voľný čas, pracovný čas, zložky voľného a pracovného času
Ideál krásy a jeho premeny
- s pomocou ukážok zostaviť charakteristiku súčasného ideálu mužskej a ženskej krásy
- charakterizovať a porovnať ideály krásy v rôznych historických obdobiach
- kľúčové slová: krása, škaredosť, ideál krásy
http://www.estetickyslovnik.sk/
https://www.youtube.com/watch?v=Xrp0zJZu0a4
https://www.youtube.com/playlist?list=PLJic7bfGlo3qlgmccaaNAXTChp_Ny8CE4
Šport
- charakterizovať a porovnať rôzne predstavy o zmysle športu; aplikovať ich na konkrétne podujatia
- navrhnúť, ako dosiahnuť kultúrne správanie fanúšikov na športových podujatiach
- dokázať klasifikovať druhy športu
- kľúčové slová: kultúrne/nekultúrne správanie, druhy športu, zmysel športu
http://aktualne.atlas.sk/ako-zatocit-s-chuliganmi-anglicko-moze-i-nemusi-byt-vzorom/sport/futbal/
Estetické vnímanie, estetický zážitok a vkus
- vysvetliť charakteristiky vlastného estetického vkusu; popísať o obhájiť vlastné estetické vnímanie a zážitok z ľubovoľného diela
- ilustrovať hlavné estetické kategórie na konkrétnych produktoch alebo u. dielach
- kľúčové slová: estetické vnímanie, estetické normy, estetický zážitok, katarzia, estetický vkus, estetický súd, hlavné estetické kategórie
http://www.estetickyslovnik.sk/
Umenie, druhy umenia, funkcie umenia, reklama
- charakterizovať zmysel a funkciu umeleckého diela v rôznych historických obdobiach; použiť konkrétne umelecké dielo ako príklad
- diskutujte o príkladoch zneužitia umenia v súčasnej kultúre
- kľúčové slová: umenie, umelecké dielo, druhy umenia, znaky jednotlivých druhov umenia, zmysel umenia, funkcie umenia, reklama
Vyjadrovacie prostriedky kultúry a umenia
- definujte kultúrne a nekultúrne zaobchádzanie s rôznymi predmetmi a demonštrujte ho na príklade kníh
- na obrázkoch/umeleckých dielach charakterizujte použitie rôznych kompozičných princípov
- kľúčové slová: kultúrne/nekultúrne zaobchádzanie, kompozičné princípy, vyjadrovacie prostriedky
Štruktúra umeleckého diela, analýza a interpretácia
- vytvorte štruktúru básne „1763“ od Emily Dickinson a básne „Kravata“ od Guillauma Apollinaira a následne ich analyzujte a interpretujte
- diskutujte o rozdielnych spôsoboch vyjadrovania jednotlivých druhov umenia
- definujte pojmy analýza a interpretácia umeleckého diela a vysvetlite, aký je medzi nimi rozdiel
- kľúčové slová: štruktúra umeleckého diela, obsahové a formálne zložky štruktúry umeleckého diela, analýza umeleckého diela, interpretácia umeleckého diela
Interpretácia: http: //www.estetickyslovnik.sk/category/texty-hesiel/in-is/
Štruktúra: http://www.estetickyslovnik.sk/category/texty-hesiel/struktura-umeleckeho-diela/
Umelec a kultúrne inštitúcie
- vytvorte výstavný/koncertný/iný kultúrny projekt pre vami vybranú kultúrnu inštitúciu v Starej Ľubovni, prispôsobte ho miestnym divákom, ako aj priestorovým a odhadovaným finančným možnostiam vami vybranej kultúrnej inštitúcie
- dajte do protikladu názory Juraja Kušnierika a Dušana Vicena na financovanie kultúrnych inštitúcií štátom
- vymenovať a charakterizovať kultúrne inštitúcie v Slovenskej republike
http://www.tyzden.sk/nazory/20773/nahnevani-umelci-a-rodicovsky-stat/
http://www.a4.sk/spravy/oznamy/s-odstupom-tyzdnov
Tvorivé princípy v histórii umenia, vplyv histórie na súčasnosť umenia, geografické kontexty tendencií v umení
- skonštruovať charakteristiky tvorivých princípov/postupov/stratégií v rôznych kunsthistorických obdobiach, demonštrovať ich na konkrétnych umeleckých dielach a následne ich aplikovať na diela súčasného umenia
- dať do protikladu dve obdobia z dejín umenia
- porovnať uplatnenie jednej z tvorivých stratégií v súčasnej populárnej kultúre s tzv. vysokou kultúrou
- na dielach s tatranskou tematikou a na tvorbe regionálnych spišských umelcov demonštrujte vplyv geografických podmienok na výber a použitie tvorivých princípov/postupov/stratégií z histórie umenia. Na základe porovnania so žánrovo podobnými dielami vytvorenými v iných geografických kontextoch zostavte zoznam znakov, ktoré sa zdajú byť špecifické pre diela vytvorené v oblasti Tatier a Spiša
- poukážte na geograficky podmienené znaky diel slovenského výtvarného umenia a porovnajte ich európskymi alebo svetovými dielami z toho istého obdobia
- kľúčové slová: ideál krásy, škaredosť, sakrálnosť, profánnosť, symbolickosť, sebavyjadrenie, ironizácia, citácia, apropriácia, asambláž, deštrukcia, symbolickosť, mágia a rituál v umení, tvorba ornamentu, tvorba fantazijných svetov
http://www.estetickyslovnik.sk/
http://www.tatragaleria.sk/?id_menu=80693
Vedecká činnosť, práca vedca, vedecké metódy, vedné disciplíny
- vytvoriť víziu sveta bez vedcov a vedy
- porovnať populárny obraz vedca so životom skutočného vedca
- charakterizovať činnosť hlavných vedeckých inštitúcií v SR
- demonštrovať použitie vedeckých metód v odbornom texte a v každodennom živote
- obhajujte vedecké spôsoby poznávania kultúry s pomocou vybraných vedných disciplín
- diskutujte o súčasnom probléme akejkoľvek vednej disciplíny
- klasifikovať hlavné skupiny vedných disciplín
- definovať predmet skúmania jednotlivých vied
- pomenujte vzťahy predmetu umenie a kultúra k iným predmetom
- kľúčové slová: vedecké inštitúcie SR, sci-fi, fantasy, základný a aplikovaný výskum, vedecké metódy, vedné disciplíny, predmet skúmania, štruktúra vedy